Kādi vitamīni mums nepieciešami rudenī?

Nu jau sen zināma patiesība, ka rudens ir laiks, kad būtu vērts domāt par papildus vitamīnu uzņemšanu. Rudenī atsākas aktīvas darba un mācību gaitas, laiks kļūst drēgnāks, saules gaisma un siltums mazinās, vīrusi aktivizējas un mums ir nepieciešams uzņemt papildus resursus vitamīnu veidā, lai organisms būtu spēcīgs gan cīnoties ar vīrusu saslimšanām, gan būtu spēks un enerģija aktīvi darboties.

Farmaceite Aiga Zariņa iesaka, kādus vitamīnus svarīgi uzņemt rudens laikā! Rudens ir bagāts ar dabas veltēm, kuras lieliski varam izmantot vitamīnu uzņemšanai. Tomēr, ja neesam pārliecināti, ka ar pārtiku uzņemam pietiekami daudz vitamīnu, tad pēc palīdzības varam griezties aptiekā, kur varam izvēlēties jau gatavu vitamīnu kompleksu tieši mūsu vajadzībām – https://maijaaptieka.lv/kategorija/vitamini/

Kādus vitamīnus ir svarīgi uzņemt un ar kādiem produktiem to varam izdarīt?

C vitamīns
Vispopulārākais no vitamīniem. Tā būtiskākās īpašības ir spēja palielināt rezistenci pret infekcijām, paātrināt audu reģenerāciju, tam piemīt antihistamīna darbība. C vitamīns veicina dzelzs uzsūkšanos un tādējādi nodrošina organisma hematoloģisko un imūno stāvokli. C vitamīns ir arī nozīmīgs antioksidants, kas cīnās ar brīvajiem radikāļiem slimību gadījumā. Vajadzīgs, lai pretotos infekcijas slimībām, lai būtu elastīgi asinsvadi, vesela āda un smaganas. Stiprina koncentrēšanās spējas, atvieglo stresa stāvokli un mazina alerģiskas reakcijas. Organismā neveidojas C vitamīna rezerves, tāpēc katru dienu jāēd ar šo vitamīnu bagāti dārzeņi, augļi vai ogas. C vitamīna regulāra lietošana var samazināt slimošanas ilgumu un smagumu, ja gadījies saslimt.

Dabiskā veidā C vitamīnu varam uzņemt ar tādiem dabas produktiem kā – upenes, zemenes, smiltsērkšķi, paprika, skābēti kāposti, brokoļi un citrusaugļi.
C vitamīns: https://maijaaptieka.lv/kategorija/vitamini/c-vitamins/

A vitamīns
A vitamīns palielina organisma rezistenci pret infekcijām, nodrošina normālu ādas un gļotādu funkcionēšanu, tam piemīt antioksidanta spējas. Nepieciešams redzes procesos, veicina kaulaudu un zobu veidošanos un matu augšanu, pasargā no sirds un asinsvadu slimībām, palīdz pret alerģijām, kā arī stiprina imunitāti, īpaši vecākiem cilvēkiem.
Jāņem vērā, ka A vitamīns un tā prekursors Beta karotīns ir taukos šķīstoši, tāpēc uzkrājas organismā un nav vēlams to lietot lielās devās, jo var notikt saindēšanās.

Dabiskā veidā A vitamīns atrodams burkānos, ķirbjos, dzelteni sarkanās ogās un augļos – aprikozēs (īpaši žāvētās), paprikā, tomātos, smiltsērkšķu ogās, dažādu šķirņu kāpostos, brokoļos, seleriju un pētersīļu lapās, skābenēs, sīpollokos, salātos.

E vitamīns
Spēcīgs antioksidants, tam piemīt pretiekaisuma darbība, tas aizsargā pret apkārtējās vides kaitīgo iedarbību. Nepieciešams asinsritei, muskuļu attīstībai un darbībai, sirds un muskuļu nodrošināšanai ar skābekli, veselīgas ādas saglabāšanai, imunitātes stiprināšanai, dzimumšūnu nobriešanai, normālai grūtniecības norisei.
Uzņemams uzturā ar pākšaugiem, kukurūzām, kāpostiem, riekstiem (mandelēm), avokado, papriku, mežrozītes augļiem un smiltsērkšķu ogām.

B grupas vitamīni
Nozīmīgi nervu sistēmas, gremošanas sistēmas normālai darbībai, sirdsdarbības uzturēšanai, smadzeņu darbībai, imunitātes stiprināšanai. Palīdz saglabāt veselīgus matus un nagus. Svarīgi, lai būtu vesela āda un acis, uzlabo redzi. Normalizē holesterīna daudzumu asinīs. Palīdz novērst mazasinību.

Uzņemams uzturā ar tādiem produktiem kā salāti, spināti, sīpoli, tomāti, kāposti, brokoļi, selerija, ķirbji, burkāni, bietes, āboli, citrusaugļi, banāni, aprikozes, upenes, avokado.

D vitamīns
Pēdējos gados ļoti daudz pētīts un savu ārkārtīgi svarīgo lomu organisma procesos pierādījis vitamīns. D vitamīns regulē un atbalsta imūnsistēmas darbību, palīdz uzturēt veselīgu ķermeņa svaru, samazina multiplās sklerozes attīstības risku, palīdz saglabāt smadzeņu funkcijas novecojot, palīdz samazināt astmas simptomu biežumu un smagumu, samazina reimatoīdā artrīta veidošanās risku sievietēm. D vitamīns pētījumos ir pierādījis savu lomu cukura diabēta attīstības riska mazināšanā.

D vitamīnu dabiskā veidā uzņemam ar saules gaismu. Par cik rudenī saules gaismas daudzums mazinās, tad papildus D vitamīnu varam uzņemt ar pārtiku, lietojot zivis – lasi, sardīnes, skumbriju, zivju eļļu (https://maijaaptieka.lv/kategorija/vitamini/zivju-ella/) , olas, piena produktus vai uzņemot D vitamīnu ar uztura bagātinātāju palīdzību: https://maijaaptieka.lv/kategorija/vitamini/d-vitamins/

Šajā mājaslapā tiek izmantotas sīkdatnes jeb cookies, lai nodrošinātu jums ērtāku un drošāku mājaslapas lietošanas pieredzi. Turpinot pārlūka sesiju vai nospiežot pogu "Piekrītu", jūs apstiprināt, ka piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Piekrišanu jebkurā laikā var atsaukt, mainot pārlūka iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Sīkdatņu izmantošanas politika
Piekrītu Vairāk info